0

صنعت و کسب و کار

خوش آمدید!

تالار گفتگوی جواب اینجا محلی برای آگاهی، گفتگو و تبادل نظر میان کسب و کارهاست تا حرف ها گفته شود و ایده ها پرداخته شود. این تالار درباره بهترین محتوا و ایده های جدید صنعت و کسب و کار گفتگو می کند و آنها را به اشتراک می گذارد و پروفایل حرفه ای شما را ایجاد می کند.

2

تعریف مذاکره/ مذاکره چیست؟

 دوره اصول و فنون مذاکره و تکنیک های مذاکره

 بخش عمده‌ای از رابطه‌های ما در زندگی، چه زندگی شخصی و چه محیط کسب و کار، از جنس مذاکره هستند.

اصطلاح مذاکره، محدوده گسترده‌ای از فعالیت‌ها و رابطه‌ها، از تنظیم یک قرارداد تجاری بین المللی تا گفتگوی مجدد دو خویشاوند که با هم قهر کرده‌اند را در برمی‌گیرد.

ما در درس اصول و فنون مذاکره ، مباحث مختلف و متنوع مرتبط با این موضوع، از جمله مبانی اصول و فنون مذاکره، تعریف مذاکره و اصطلاحات و ترکیبات مرتبط با آن، تاکتیک های مذاکره و ترفندهای مذاکره، مذاکره تجاری، مذاکره فروش، مذاکره جذب سرمایه، متقاعدسازی، اصول نگارش مکاتبات تجاری، نحوه‌ی تنظیم قراردادهای بین‌المللی را مورد بحث قرار می‌دهیم.

رُی جی لوییکی در تعریف مذاکره به نکات زیر توجه می‌کند:

_حداقل دو طرف در آن درگیر هستند. این دو طرف ممکن است دو فرد، دو گروه یا دو سازمان باشند.

_بین خواسته ها و نیازهای این دو (یا چند طرف) تعارض وجود دارد.

_دو یا چند طرف درگیر در مذاکره، بر اساس انتخاب خود و نه به اجبار با یکدیگر مذاکره می‌کنند.

_کسانی که درگیر مذاکره می‌شوند برای “داد و ستد” که زیربنای مفهوم مذاکره است،‌ آماده‌اند.

چگونه در مذاکره تجاری به یک فرد حرفه‌ای تبدیل شوم؟

برای تبدیل شدن به یک مذاکره کننده حرفه ای در مذاکره های تجاری داخلی و بین المللی یک نقشه راه کامل در پنج بخش تنظیم شده که می‌توانید آنها را مطالعه کرده و بر اساس توصیه‌های مطرح شده در آن عمل کنید:

بخش اول مهارت‌های تبدیل شدن به یک مذاکره کننده حرفه‌ای با تاکید بر موضوعات زیر:

  _اصول مذاکره و به طور خاص مذاکره تجاری

  _مدل ذهنی مناسب برای مذاکره موفق

  _استراتژی موفقیت در مذاکره: نگاه به مذاکره به عنوان یک بازی

  _توسعه آگاهی تجاری و آشنایی با مفاهیم کسب و کار

  _شناخت و درک روندهای حاکم بر صنعت و بازار

بخش دوم مهارت‌های تبدیل شدن به یک مذاکره کننده حرفه‌ای با تاکید بر موضوعات زیر:

  _شناخت انواع مذاکره و استراتژی های مذاکره

  _شناخت فرایند مذاکره

  _زمان شناسی و مدیریت زمان، از جمله اصول مذاکره موفق

  _هوش سیاسی در مذاکره

بخش سوم مهارت‌های تبدیل شدن به یک مذاکره کننده حرفه‌ای با تاکید بر موضوعات زیر:

  _آماده سازی و برنامه ریزی برای مذاکره

  _انگیزه شناسی در مذاکره های روزمره و مذاکره های تجاری

  _کار تیمی در مذاکره

  _شخصیت شناسی در مذاکره و نیز آشنایی با الگوهای رفتارشناسی

بخش چهارم مهارت‌های تبدیل شدن به یک مذاکره کننده حرفه‌ای با تاکید بر موضوعات زیر:

  _کاربرد هوش هیجانی در مذاکره

  _اهمیت مهارت مدیریت جلسه مذاکره

  _مدیریت فضای احساسی حاکم بر جلسه مذاکره

  _شناخت و تحلیل تفاوت‌های فرهنگی در مذاکره

بخش پنجم مهارت‌های تبدیل شدن به یک مذاکره کننده حرفه‌ای با تاکید بر موضوعات زیر:

  _توسعه و بهبود مهارت ارتباطی برای مذاکره

  _اصول نمایندگی

  _مدیریت تعارض و میانجی گری در مذاکره

  _مدیریت امتیازدهی و خلق امتیاز

  _تاکتیک های مذاکره

  _ترفندها و تکنیک های مذاکره

  _نهایی سازی مذاکره و عقد قراردادها

  _برندسازی شخصی برای مذاکره

زبان بدن و ارتباط غیرکلامی

مجموعه درس های مرتبط با زبان بدن و ارتباط غیرکلامی، با توجه به اهمیت آنها، به صورت مستقل از درس مذاکره ارائه شده‌اند.

 کاربرد اصول و فنون مذاکره در بازاریابی و فروش

اگر در کنار بحث‌های عمومی مذاکره،‌ به طور خاص به تکنیک های مذاکره فروش هم علاقمند هستید، می‌توانید سلسله درس‌های مهارت فروش را دنبال کرده و با انجام تمرین‌های آنها، مهارت خودتان را در آن حوزه بهبود دهید:

 آموزش فروش

 فروش تلفنی

کاربرد هوش هیجانی در مذاکره

هوش هیجانی و مذاکره، اگر چه به یکدیگر مربوط هستند و آموزش هوش هیجانی معمولاً بخشی از سرفصل های دوره های مذاکره را به خود اختصاص می‌دهد، اما هوش هیجانی مباحث بسیار گسترده‌تری را نیز شامل می‌شود (مثلاً استفاده از هوش هیجانی برای حفظ و بهبود #رابطه عاطفی).

به همین علت ما مجموعه درس‌های هوش هیجانی را به شکل مستقل ارائه کرده‌ایم، تا روند یادگیری آن‌ها با روند یادگیری مذاکره مختل نشود:

 هوش هیجانی

ما عموماً از اهمیت بحث تسلط کلامی در میان زیرمجموعه‌های فنون مذاکره غافل می‌شویم؛ در حالی که اهمیت این حوزه، به هیچ وجه کمتر از ترفندهای مذاکره نیست.

پیشنهاد ما این است که حتماً برای سلسله درس‌های #مهارت ارتباطی هم وقت بگذارید.

اگر همین الان هم حوصله دارید، شاید مروری بر درس حرف زدن مدیریت شده کمتر از پانزده دقیقه وقت شما را بگیرد. اما باعث شود به اهمیت این موضوع بیشتر از گذشته فکر کنید.

همچنین با توجه به اینکه مهارت ارائه و اسلایدسازی برای عموم مذاکره کنندگان، چه در جلسات تجاری و چه در نمایشگاه‌ها و سمینارها، مهم و کلیدی است، درس‌های مهارت ارائه و سخنرانی و نیز اسلایدسازی، به صورت جداگانه و تفصیلی،ارائه شده است.


منبع:متمم

تصویر پروفایل
انصراف
2 پاسخ ها
1
تصویر پروفایل
zanyar
بهترین پاسخ

تازه مطالعه این درس رو شروع کردم و تاحالا جاهای زیادی برای گفتگوی کاری رفتم و همیشه سعی کردم طرف مقابل رو متقاعد کنم و درنهایت خروجی مثبت بگیرم و با یادداشت محتوای جلسات، کم کم خودم رو آنالیز کنم و به صورت تجربی مهارت‌هام رو تقویت کنم، ولی از یه جایی به بعد دیدم فقط تجربه کافی نیست و لازمه که اصولش رو هم یاد بگیرم.

یه نکته دیگه که الان به ذهنم رسید یه اشتباه عامیانه درمورد مذاکره‌ست که بعضیا فکر میکنند هرکس خوش‌زبون باشه، مذاکره کننده خوبیه!، درصورتیکه یه مذاکره خوب به خیلی پارامترهای دیگه بستگی داره و چه بسا یه وقتایی یه آدم کم‌حرف و به شدت درونگرا، مذاکره بهتری انجام میده!

تصویر پروفایل
انصراف
0
بهترین پاسخ

عالی بود .


تصویر پروفایل
انصراف

پاسخ شما

لطفاً یک پاسخ اساسی بدهید. اگر خواستید که در مورد سوال و یا پاسخ نظر بدهید، کافیست از ابزار نظردهی استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که شما می توانید همیشه پاسخ های خود را اصلاح کنید - نیازی نیست یک سوال را دو بار پاسخ دهید. لطفاً رأی بدهید - این کار کمک می کند تا بهترین سوال و جوابها را انتخاب کنید!